Zašto dete treba da stvara

Svakom detetu je bitno da stvara… Da postoji nešto što ono može da napravi sa svojim pristićima.

Tako uči nove veštine i stiče samopouzdanje.

Tako se razvija i raste.

Tako upoznaje svoje mogućnosti i tako upoznaje sebe.

Svakom detetu treba dozvoliti da stvara. Jer ono tako izražava sebe.

Tako, dok ono upoznaje sebe, mi upoznajemo njega.

dete slika

Oni što najčešće dete samo pravi su crteži. Za tebe mama, za tebe teto, za Danku ili za Ivu.

Dete ima potrebu da deo sebe podeli sa drugima koji su mu bitni.

To nije samo crtež, to je vreme koje je odvojilo, i tud, ali sadržaj istog.

Zašto je bitan dečiji crtež?

Ne, nije u pitanju likovna tehnika niti detetovo umeće sa četkicom i olovkom, mada se može primetiti ta umetnička tendencija kod nekih.
Kod većine dece, svodi se na naučene oblike i pokrete olovkom.

I ponos dok vam pokazije nešto što je ono samo stvorilo kao posledicu tih pokreta.

mali umetnici

Oni što najčešće dete samo pravi su crteži. Za tebe mama, za tebe teto, za Danku ili za Ivu.

Dete ima potrebu da deo sebe podeli sa drugima koji su mu bitni.

To nije samo crtež, to je vreme koje je odvojilo, i tud, ali sadržaj istog.

Šta je sadržaj crteža?

Ali, ono što je bitno je da iako su ti naučeni pokreti svedeni na iste stvari ono što dete ne razume je da ih pravi po instiktu, a ne po stvarnosti.
Najbitnije je u stvari, šta je na tim crtežima!
Svako će dete naučiti da crta Čiča Gliše, i nešto kao krug i nešto kao kocku…

I praviće varijacije slažući ih da budu sunce, ili cvet, ili kuća ili… šta god.
Ali kada pogledate detetov crtež videćete mnogo više od toga…
Možda ćete videti da je mama na svim slikama mnoogo veća od svih drugih Čiča Gliša, što znači da je detetu ili naj bitnija ili je predominantna.

Možda će mali brat biti premali u odnosu na druge ili ga čak možda i ne bude na crtežima, što je alarm da dete ne prihvata brata ili želi da ga potisne.
Možda su te figurice tužne, možda dete svoju porodicu vidi tužnom.

I, generalno šta je to što je sadržaj crteža?

Da li dete crta sunce ili crne oblake i kišu. Da li je cveće na slici ili su to neka čudovišta.

Da li je crtež crtao nekome ili ih crta sebi i krije kao neki crtani dnevnik.

Da li se na crtežu pojavio neko novi, neko ko je postao bitan detetu?

A šta je sa bojama?

 

Koje to boje dete BIRA. Namerno kažem bira, jer jedno je da ima samo žutu bojicu pa je nacrtalo ceo crtež žutom, a drugo je kada ima sve bojce, ali ono sve crta crnom.

Elementrna psihologija boja govori o tome da su tamne boje mračne, a svetle optimistične i vedre.

Ako se ono hvata samo za tamne boje, obratite pažnju da li postoji neki problem ili neki mrak u detetovom životu.

pozadina boje

Dete, naročito ono koje još ne zna da piše, najčešće svoje emocije prenosi na crtež. Ono tako vodi svoji unutrašnji monolog, a da toga nije ni svesno. Ono prazni svoje emocije na papiru. Ono upoznaje sebe.

A ako malo obratite pažnju, vrlo lako možete i vi da otkrijete nešto o njemu što vam nije reklo.

Zato pustite dete da stvara. Za sebe, Vas ili Ivu.

I pričajte sa detetom o njegovom stvaralaštvu. Naročito ako vidite nešto drugačije ili neobično.